Fotografia produktowa: praktyczne porady

Jak wkroczyć w świat fotografii produktowej? Jeszcze kilkanaście lat temu w internecie większość firm specjalizujących się w jednej dziedzinie operowała tymi samymi zdjęciami, dzisiaj każdy stara się czymś wyróżnić. Nie ma się co dziwić, bo dobry fotograf produktowy zgarnie nawet do 50 złotych za jedno obrobione zdjęcie! Jest o co walczyć, a dzisiaj postaramy się podpowiedzieć, jak zacząć przygodę z fotografią produktową.

Zacznij od analizowania dostępnych zdjęć
Zanim zrobisz listę rzeczy, jakie musisz kupić/dokupić, by zacząć robić zdjęcia i tworzyć swoje portfolio, poświęć kilka dni na przeglądanie dostępnych w internecie zdjęć produktów. Przeanalizuj je dokładnie, zrób notatki, zanotuj spostrzeżenia, wynotuj plusy i minusy danego zdjęcia. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób został przedstawiony dany produkt, jaka jest kompozycja, kadr, nastrój zdjęcia, kolory oraz jakie elementy cię zaskakują. Co jest oczywiste i schematyczne w jakimś zdjęciu, a co wychodzi poza ramy. To bardzo ważny punkt w procesie nauki, bo zyskujesz rozeznanie w temacie, uczysz się i inspirujesz. Na tym etapie zaczną ci się tworzyć w głowie koncepcje i pomysły na zdjęcia, które koniecznie zanotuj.

Jakiego sprzętu będziesz potrzebował?
Podstawowym elementem jest lustrzanka cyfrowa z wymienianymi obiektywami. Jeśli chodzi o obiektywy, to poleca się te jasne, w przedziale ogniskowej 85-200 mm. Na pewno zainwestuj w dobry statyw, dodatkową lampę błyskową (z dyfuzorem na flesza), blendę i przynajmniej dwie lampy studyjne, którymi doświetlisz produkt i zniwelujesz cienie. Nie zapomnij o tle fotograficznym - najczęściej będzie to białe lub szare papierowe tło, które bez problemu kupisz za mniej niż 40 złotych. W ekstremalnym przypadku udaj się po prostu do sklepu papierniczego i wybierz takie kolory (najlepiej w pastelowych odcieniach), jakich potrzebujesz.

Produkty
Może wydać się to oczywiste, ale każdy produkt przed sesją powinieneś bardzo dokładnie wyczyścić i przygotować. Doprowadzić go do takiego stanu, w jakim będzie wysłany nabywcy. Bardzo ważne jest też kadrowanie, przy czym kadr centralny rzadko pokazuje produkt z najlepszej strony. Musisz pobawić się w wyszukiwanie odpowiedniego kąta, czy to od góry, czy od dołu, a może z boku? Nie bój się eksperymentować zarówno z kompozycją, jak i z kadrami. Celem tej sesji zdjęciowej ma być sprzedanie produktu, więc możesz przez chwilę postawić się w perspektywie kogoś, kto przegląda dostępne oferty i szuka idealnego przedmiotu dla siebie. Powodzenia!

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 397 865

E-mail: kontakt@zs1-czeladz.pl

Poradnik dla osób zaczynających swoją przygodę z fotografią ale i dla tych doświadczonych fotografów, którzy chcą się czegoś nauczyć