Fotografia produktowa - czy jest szansa na artyzm?

Fotografia produktowa jest dziedziną fotografii nastawioną przede wszystkim komercyjnie, a więc na zarobek. Nic dziwnego, że rozwija się tak szybko i niemal codziennie udoskonala się lub wymyśla nowe narzędzia i programy obróbki graficznej. Wyścig jest wart swojej ceny, walczymy bowiem o konsumenta, który staje się coraz bardziej wybredny i ma coraz mniej czasu na wertowanie kilku stron z ofertami - zwraca więc zdecydowaną część swojej uwagi na zdjęcia, a nie na obszerne i szczegółowe opisy. Przeczyta je, kiedy podejmie decyzję, że chce mieć ten produkt.

Jaka jest dobra fotografia produktowa?
Niektórzy porównują fotografię produktową do fotografowania martwej natury - celem zdjęć w obu wypadkach jest ukazanie danych obiektów z jakiejś perspektywy. Chodzi o jak najdokładniejsze odwzorowanie przedmiotu - jego tekstury, gabarytów, kolorów czy kształtu. Aby to zrobić, bardzo często potrzebujemy dokonać zestawienia z innymi rzeczami - by np. pokazać ich realną wielkość. To wcale nie jest taka prosta sprawa i trzeba się nieźle nagimnastykować, żeby wszystko wyszło profesjonalnie. Przede wszystkim potrzebujemy odpowiedniego światła. Specjaliści w fotografii produktowej polecają robić zdjęcia tylko przy świetle dziennym, co najwyżej wspomagając się dodatkowym doświetleniem, aby uniknąć lub rozproszyć i zmiękczyć pojawiające się cienie. Bardzo ważną kwestią w tego typu zdjęciach jest również zachowanie maksymalnej ostrości, kontrastu oraz oddanie rzeczywistych barw, a do tego trzeba umieć poprawnie ustalić balans bieli. Jeśli więc zabieramy się do fotografowania produktów, najpierw musimy posiadać podstawową wiedzę o samej fotografii oraz o specyfice tego konkretnego działu. Robienie zdjęć na białym tle i kadrze centralnym już dawno wyszło z mody.

A gdzie tu artyzm?
Złośliwi wytykają fotografii produktowej brak artyzmu. W końcu trzeba się stosować do ścisłych zasad i jak najlepiej zaprezentować produkt, by dobrze go sprzedać. Czy na pewno nie ma tu miejsca na żadne artystyczne uniesienia? I tu fotografia produktowa was zaskoczy - współczesne techniki robienia zdjęć czy ich obrabiania balansują na granicy ludzkiej wyobraźni. Na przykład, w ostatnich miesiącach popularnością zaczęła się cieszyć technika robienia zdjęć w 360 stopniach, co pozwala klientowi na obejrzenie produktu dosłownie z każdej strony. Nie wspominając już o zdjęciach 3D, które potrafią zrobić piorunujące wrażenie. Wygląda więc na to, że wiele zależy od pomysłowości fotografa, który do tego rzemiosła jest w stanie dodać trochę magii.

Zobacz również

Kontakt

Tel: 801 397 865

E-mail: kontakt@zs1-czeladz.pl

Poradnik dla osób zaczynających swoją przygodę z fotografią ale i dla tych doświadczonych fotografów, którzy chcą się czegoś nauczyć